Proiect Comenius in derulare la Scoala I-VIII Sincel


“FROM OUR BACKYARD TO THE MULTICULTURAL ADVENTURE”
“DE LA NOI DE ACASĂ SPRE O AVENTURĂ MULTICULTURALĂ”









PROIECT MULTILATERAL COMENIUS
LA ŞCOALA CU CLASELE I-VIII “ION POP-RETEGANUL” SÂNCEL
Înv. BLOJ LENUŢA
Prof. COMŞA EMILIA –DANIELA

Şcoala cu clasele I-VIII “I. P-Reteganul” Sâncel derulează proiectul “De la noi de acasă spre o aventură multiculturală” în cadrul programului Comenius, program care îşi propune să îmbunătăţească calitatea educaţiei şi să implementeze dimensiunea europeană a acesteia în domeniul educaţiei preuniversitare.
Acest proiect încurajează cooperarea dintre instituţiile educaţionale europene, promovează învăţarea limbii engleze ca limbă modernă de comunicare, promovează dialogul intercultural între ţări accentuându-se comunicarea dintre diferite tipuri de religii şi respectarea acestora. Totodată, prin acest proiect se urmăreşte a face cunoscut elevilor, cadrelor didactice şi comunităţii locale, diferite culturi pentru a crea o imagine pozitivă ţărilor partenere şi, în acelaşi timp, reactualizarea propriilor tradiţii pentru a înţelege identitatea Europei trecute, prezente şi viitoare într-un context mai larg.

Proiectul se desfăşoară pe o perioadă de doi ani, din octombrie 2007 până în august 2009, având ca parteneri patru instituţii de învăţământ general:

29 MAYIS ILKÖĞRETIM OKULU Istanbul, Turcia (coordonator: Tanyolac Feyza),

TŰPRAŞ ILKÖĞRETIM OKULU Batman, Turcia (coordonator: Kole Gokhan),

ISTITUTO COMPRENSIVO DI FIESSO UMBERTIANO, Italia (coordonator: Cuoghi Luigi)

ŞCOALA CU CLASELE I-VIII “ION POP-RETEGANUL” Sâncel, România, (coordonator: Bloj Lenuţa).

În perioada 16-22 februarie 2008 s-a desfăşurat prima întâlnire de proiect în Batman (Turcia) la Tüpraş Ilkőğretim Okulu. La acest eveniment au participat câte trei membri din fiecare şcoală parteneră. În cadrul întâlnirii am avut prilejul de a prezenta activităţi din cadrul proiectului, precum jocuri, jucării şi rime din trecut, toate adunate şi prelucrate de elevii noştri. Mai mult decât atât, ni s-a oferit prilejul de a ne familiariza cu particularităţile Sistemului Educaţional din fiecare ţară, deoarece participanţii din cele patru şcoli au adus fiecare ceva specific regiunii şi şcolii lor: broşuri, calendare, imagini din şcoală, prezentări Power Point.

În cadrul sesiunilor de lucru s-au abordat subiecte referitoare la impactul proiectului asupra instituţiilor participante, dar şi asupra comunităţii, în general. Am făcut schimb de informaţii despre modalităţile specifice de abordare a educaţiei şi despre activităţile întreprinse în vederea realizării obiectivelor proiectului. De asemenea, s-a realizat o primă centralizare a evaluării muncii la proiect urmărind coordonatele: echipa de proiect, elevii implicaţi în proiect, cadrele didactice, comunitatea locală, activităţile realizate, documentele curriculare şi manageriale produse, toate produsele realizate până în momentul de faţă (jucării realizate de elevi, înregistrări video şi audio ale activităţilor, scrisori şi felicitări de Crăciun etc.). În perspectivă, evaluarea va acoperi secţiuni precum realizări şi dificultăţi în organizarea proiectului şi a întâlnirilor, răspândirea informaţiilor, participarea elevilor, a profesorilor, a partenerilor implicaţi, sprijinul sponsorilor şi asigurarea feed-back-ului.

Unul din scopurile acestei vizite a fost de a stabili direcţia spre care trebuie să ne îndreptăm, eliminând punctele slabe constatate prin valorificarea oportunităţilor existente. Următoarele intâlniri din anul în curs vor avea loc în Italia, respectiv Turcia (Istanbul), iar în 2009 Şcoala din Sâncel va fi gazda celorlalte ţări participante.

Până atunci, încercăm să scoatem în evidenţă faptul că o şcoală (în special o şcoală din mediul rural) care participă la proiecte de cooperare internaţională crează o „valoare adăugată” sporită, deci educaţie de calitate materializată în: o viaţă şcolară mai bogată şi mai interesantă, atractivitate sporită pentru elevi, părinţi şi cadre didactice, un prestigiu mai mare în comunitate, accent pe competenţele de învăţare pe tot parcursul vieţii (competente de comunicare, lingvistice şi TIC), resurse educaţionale noi şi bogate. Aceste obiective pot fi realizate de o echipă bine motivată şi închegată, printr-un volum mare de muncă şi dorinţă de succes.